Algemeen Dagblad – Rianne de Zeeuw-Heus
21 januari 2021

Toekomst: dagelijks vervoer van honderden pallets met verse Westlandse producten naar de Rotterdamse haven, Schiphol of de ferry in Hoek van Holland. Niet met vrachtwagens, zoals vroeger in 2020, maar via buizen. Via een laadstation middenin je bedrijfshal laad je de pallets in voertuigen die aan een rails hangen. En weg zijn ze, binnen mum van tijd naar een klant of volgend transportmiddel.

Diverse gemeenten, provincies en grote bedrijven tekenden onlangs een convenant met Hyperloop Development Program om te onderzoeken of zo’n hyperloop voor vracht, oftewel: cargoloop, mogelijk is in de drukke Randstad. ,, We zijn ervan overtuigd dat een cargoloop een grote verbetering kan aanbrengen in het vervoeren van vracht”, zegt Rik Roeske, projectleider van Cargoloop Holland.

Het onderzoek richt zich op het traject tussen de Rotterdamse haven, Westland en Schiphol. © Hyperloop Development Program

Voordelen

De lageluchtdrukbuis van een cargoloop zal ongeveer 2 meter breed zijn en kan boven- of ondergronds worden gemaakt. De voertuigen hangen, of zweven eigenlijk onder een rails door middel van magneten en worden aangedreven met elektriciteit. Het vervoermiddel zou een vermindering van onderhoudskosten aan de bestaande infrastructuur betekenen en verlichtend werken voor de fileproblematiek. Ook zou een sterke verbetering van de luchtkwaliteit in de Randstad worden bewerkstelligd, door het reduceren van CO2-emissies.

Het onderzoek richt zich nu op het vervoeren van versproducten, die vanwege de beperkte houdbaarheid gebaat zijn bij snel vervoer en weinig vertraging. Planten, bloemen, groenten en fruit dus. Het Westland is derhalve de ultieme plek om te beginnen. Inmiddels heeft ook PostNL het convenant getekend en wordt dus ook de mogelijkheid onderzocht om post of pakketjes door de lageluchtdrukbuizen te vervoeren. Onder andere Schiphol, de Dutch Flower Group, gemeente Rotterdam, gemeente Westland, groentehandelaar The Greenery, het Groente en Fruithuis en Greenport Duin- en Bollenstreek hebben ook getekend.

De exploiterende partij, mate van concurrentie met de huidige transportsector en uitvoering van het netwerk zijn allemaal nog onderdeel van het onderzoek. De eerste onderzoeksresultaten worden in de loop van 2022 verwacht.

Een pod zoals die eruit kan komen te zien als de cargoloop ooit gerealiseerd wordt. © Hyperloop Development Program

Rik Roeske, projectmanager van Cargoloop Holland. Op de achtergrond een impressie van de cargoloop. © Thierry Schut/Hyperloop Development Program

Deze hyperloop moet in de toekomst versproducten razendsnel van a naar b brengen | Topverhalen Westland | AD.nl