De VvA behartigt de belangen van de Arcadehuurders. Bewonerscommissies behartigen de belangen van huurders op complexniveau. Om huurders goed te vertegenwoordigen, is het belangrijk om te weten wat er speelt en BC’s vormen een belangrijk aanspreekpunt. Samenwerking speelt hierin een belangrijke rol. In 2024 heeft de VvA gesprekken georganiseerd om de samenwerking tussen de Bc’s onderling en met de VvA te versterken.

De gesprekken vonden plaats in het tweede en derde kwartaal van 2024, op uitnodiging van het VvA-bestuur. Er zijn ongeveer 25 Bc’s in het gebied van de gemeente Westland en Den Haag. Deze Bc’s verschillen in historie, samenstelling en context, wat invloed heeft op de thema’s die bij hen spelen.

De belangrijkste punten uit de gesprekken zijn:

Rol en verantwoordelijkheid van BC’s: Veel BC’s worstelen met de vraag wat hun rol is, te weten hoe onderwerpen aangekaart moeten worden en bij wie ze terechtkunnen en hoe zij huurders kunnen enthousiasmeren.

Ondersteuning van BC’s: die minder dan twee jaar bestaan, ervaren vaak weinig ondersteuning in hun beginfase. De communicatie over hoe zaken worden opgepakt of opgelost, wordt als traag ervaren. Dit kan het enthousiasme van nieuwe BC’s verminderen.

Onduidelijkheid bij gemengde complexen: Bij complexen met een mix van wonen en zorg of huur en koop is vaak niet duidelijk wie waarvoor verantwoordelijk is. Dit geldt zowel voor vergaderingen als voor het bespreken en oplossen van klachten.

Financiële ondersteuning: Bc’s hebben geen vaste financiële middelen voor het bestuur of voor het organiseren van activiteiten. Als er incidentele afspraken met Arcade worden gemaakt, duurt de afhandeling soms lang.

Gemeenschappelijke ruimtes: Complexen met een gemeenschappelijke ruimte of tuin hebben meer mogelijkheden voor sociale activiteiten en bewonersbijeenkomsten. Waar deze ontbreken, is het moeilijker om bewoners te betrekken. Voor Bc’s is een eigen vergaderruimte wenselijk, maar dit hoeft niet per se in het complex zelf te zijn

Rol van de complexbeheerder: De ervaring met complexbeheerders verschilt. Sommige complexbeheerders zijn zichtbaar, probleemoplossend en bevorderen saamhorigheid. Bij andere complexen zijn ze onbekend of spelen ze geen rol.

Betrokkenheid van bewoners: In sommige complexen is er weinig interesse van bewoners om activiteiten te organiseren of eraan deel te nemen. In andere gevallen hebben BC’s te maken met moeizame relaties tussen bewoners, wat veel tijd kost.

Overlast: overlast door een of meer bewoners heeft grote impact op leefbaarheid. Oplossingen als eenmaal de situatie zich voordoet is complex en vraagt veel tijd. In discussie is gebracht of beoordeling aan de voorkant bij de toewijzing niet sterker kan worden georganiseerd waardoor overlast wordt voorkomen.

Eenvoudige onderwerpen blijven liggen: Simpele wensen, zoals meer eigen onderhoud van tuinen of het plaatsen van voorzieningen in een algemene ruimte, lopen vast door meningsverschillen of contractuele beperkingen. Voorbeelden zijn een tuincontract dat eigen onderhoud verhindert of de weigering van de gemeente om voorzieningen toe te staan vanwege mogelijke overlast.

Samenwerking en kennisdeling: Bc’s met gemengde complexen willen leren van andere Bc’s met vergelijkbare kenmerken. Ze willen meer contact met de VvA om kennis te delen. Sommige Bc’s vinden de huidige manier van werken prima en richten zich liever op hun eigen complex.

Succesfactoren voor een BC’s

• Een goed samengesteld bestuur met een duidelijke visie op de rol van de BC.

• Weten hoe onderwerpen moeten worden aangepakt en zichtbaar resultaten boeken.

• Goede relaties met bewoners.

• Toegang tot een eigen ruimte.

• Activiteiten organiseren die bijdragen aan de kwaliteit van het complex en de saamhorigheid.

Kwetsbaarheden van een BC’s

• Wisselingen in het bestuur door verhuizingen.

• Gebrek aan een gezamenlijke visie op taken en verantwoordelijkheden.

• Bestuurswerk kost veel tijd, BC’s doen wat er minimaal gedaan moet worden ook om te voorkomen dat vrijwilligers worden overbelast.

• Veel tijd gaat naar klachtafhandeling en het organiseren van activiteiten.

• Verschillende behoeften aan contact met andere BC’s.

• Onzekerheid over kennis en overzicht van onderwerpen waar Arcade en de VvA zich mee bezighouden.

Deze bevindingen werden donderdag 30 januari in de Noviteit in Monster besproken met een aantal BC’s die zich daarvoor had aangemeld (zie foto).